Підготовка науково-дослідницької роботи:
1. Тема дослідження
Проаналізуйте разом з учнем теми минулих років, щоб не повторюватися.
Визначте актуальні та пріоритетні напрями досліджень. З переліку можливих для дослідження
тем учень має обрати ту, яка найбільше відповідає його інтересам і здібностям.
2. Назва роботи
Назва науково-дослідницької роботи має бути
стислою, конкретною і відповідати суті наукової проблеми, що потребує
розв’язання. Пам’ятайте, що оптимальна для сприйняття назва має складатися з 3-7 слів:
надто громіздкі чи надто короткі назви позбавлені чіткості формулювання
проблеми.
Не слід:
·
починати назву словами «Деякі проблеми...»,
«Особливості...», «З історії...», «Про...», «Дослідження...», «Питання...»,
«Вивчення...»;
·
формулювати образну назву — у науковому
стилі вона має зовсім інші функції;
·
формулювати назву у формі запитання або як
перелік проблем, що будуть висвітлені у роботі;
·
перевантажувати назву словами іншомовного
походження.
3. Об’єкт і предмет дослідження
Запропонуйте учню відповісти на запитання:
·
Що я вивчатиму? — це допоможе йому чітко
з’ясувати об’єкт дослідження.
·
Який аспект об’єкта я розглядатиму? (Які
властивості об’єкта, функції тощо?) — це дасть змогу встановити предмет дослідження.
Зверніть увагу учня на те, що в одному об’єкті, залежно від поставленої
мети, можна виділити декілька предметів дослідження.
4. Мета і завдання
Мета має відповідати назві роботи. Між метою
і результатом дослідження має бути тісний зв’язок, адже поставленої у науково-дослідницькій
роботі мети необхідно досягти обов’язково. Мету слід конкретизувати завданнями
(як правило, їх чотири-п’ять). Аби правильно сформулювати завдання,
запропонуйте учню дослідити, наскільки вивчено відповідну проблему в науці,
зокрема з’ясувати:
·
відоме — Що
зроблено до мого дослідження?
·
дискусійне — Що є
суперечливим?
·
те, що потребує подальшого дослідження — Що маю зробити я?
5. Джерела інформації
Запропонуйте учню використовувати різні
способи пошуку джерел інформації:
·
електронні ресурси;
·
посібники, каталоги і картотеки
бібліотек при школах та вишах тощо.
Зверніть увагу учня на те, що на етапі
вивчення літератури можна більш конкретно визначити напрями та основні розділи
дослідження.
Порадьте учню:
·
вести конспект — це дасть змогу без
особливих труднощів знайти потрібні матеріали тоді, коли вони знадобляться.
·
робити на картках бібліографічні виписки з
літературних джерел, вести картотеку. Вона, на відміну від записів у зошиті,
дає змогу контролювати повноту добору літератури з кожного розділу
науково-дослідницької роботи, швидше знаходити необхідні записи, а отже —
раціональніше використовувати час.
6. Попередній план
План — це перелік найважливіших питань, які потрібно висвітлити у ході
пошукової діяльності. Що докладнішим він буде, то легше визначити основні
напрями роботи. Необхідно пам’ятати: логічно складений план структурує,
упорядковує роботу, а тому є запорукою успішного розкриття теми.
Простежте, аби у плані учень вказав календарні терміни виконання науково-дослідницької
роботи і дотримувався їх.
7. Дослідження
Цей етап є одним з найскладніших для учнів.
Під час проведення дослідження вони стикаються з численними труднощами,
пов’язаними зі стилем викладу, формулюванням своїх думок, оформленням роботи тощо.
Як результат — науково-дослідницька робота може містити недоліки, що знижують
її якість. Утім учень може уникнути їх, якщо науковий керівник вчасно застереже
його.
Типові недоліки
науково-дослідницьких робіт:
·
реферативно-описовий характер;
·
безсистемність викладу;
·
неповнота розкриття теми (трапляється у разі,
коли тема сформульована занадто широко і учень не у змозі її осягнути й
дослідити);
·
відхилення від теми дослідження;
·
відсутність посилань на використані джерела;
·
недотримання наукового стилю викладу;
·
відсутність висновків, які логічно випливали
б із проведеного дослідження;
·
наявність пунктуаційних та стилістичних
помилок, недоліки слововживання тощо.
8. Висновки та рекомендації
Висновки науково-дослідницької роботи мають
відповідати меті та завданням дослідження. Формулюючи висновки, учень має:
·
наголосити на важливості отриманого наукового
здобутку;
·
викласти рекомендації щодо використання
одержаних результатів;
·
вказати на перспективи подальших досліджень
та аспекти, що залишилися недослідженими.
9. Оформлення роботи
Будь-яка наукова робота, у тому числі
науково-дослідницька, має містити обов’язкові елементи.
Титульний аркуш, на якому слід зазначити таку інформацію:
·
назва Міністерства освіти і науки
України, навчального закладу, у якому виконана науково-дослідницька робота;
·
назва науково-дослідницької роботи;
·
відомості про автора (прізвище, ім’я, по
батькові, домашня адреса, контактний телефон);
·
відомості про педагогічного (наукового)
керівника.
Тези (обсяг — до однієї сторінки). У них подають стислу
характеристику всієї науково-дослідницької роботи з визначенням її
основної мети, актуальності та завдань. Крім того, у тезах коротко
викладають результати проведеної роботи.
Зміст. Фактично це план науково-дослідницької роботи, що відображає суть
поставленої проблеми, структуру та логіку дослідження. Зміст містить заголовки
розділів, підрозділів, пунктів та номери їхніх початкових сторінок.
Вступ (обсяг — до 5% всієї роботи). У ньому необхідно:
·
чітко сформулювати мету дослідження та
завдання, які необхідно розв’язати для досягнення поставленої мети;
·
розкрити новизну роботи, її практичне
значення;
·
розкрити сутність і стан вивчення проблеми,
яку розглядають, її значущість;
·
чітко визначити об’єкт і предмет дослідження;
·
вказати науковців, які досліджували обрану
тему, їхні досягнення та питання, що потребують розв’язання.
Основна частина (обсяг — близько 90%
роботи). Її умовно поділяють на теоретичну (методика дослідження) та експериментальну
(хід дослідження та його результати) частини.
Висновки (до 5% усієї роботи). Зазвичай їх
оформлюють як послідовно пронумеровані тези або суцільний текст, де інформацію
подано описово.
Список використаних джерел.
Додатки. Зазвичай це формули і розрахунки, таблиці, графіки тощо.
10. Підготовка до захисту
Підготовка до захисту полягає у написанні
тексту виступу (обсяг — 4-5 друкованих аркушів формату А4). Виступ
має містити:
·
короткий переказ вступу із зазначенням
актуальності, мети, новизни, предмета і об’єкта дослідження, а також
аналізом останніх публікацій;
·
стислий тезовий виклад змісту
науково-дослідницької роботи, ходу дослідження;
·
висновки — рекомендації щодо
використання результатів дослідження та перспективи подальших досліджень.
Немає коментарів:
Дописати коментар