НТУ "ТЕМП"




Підготовка науково-дослідницької роботи:
10 акцентів для керівника
1. Тема дослідження
Проаналізуйте разом з учнем теми минулих років, щоб не повторюватися. Визначте актуальні та пріоритетні напрями досліджень. З переліку можливих для дослідження тем учень має обрати ту, яка найбільше відповідає його інтересам і здібностям.
2. Назва роботи
Назва науково-дослідницької роботи має бути стислою, конкретною і відповідати суті наукової проблеми, що потребує розв’язання. Пам’ятайте, що оптимальна для сприйняття назва має складатися з 3-7 слів: надто громіздкі чи надто короткі назви позбавлені чіткості формулювання проблеми.


Не слід:
·         починати назву словами «Деякі проблеми...», «Особливості...», «З історії...», «Про...», «Дослідження...», «Питання...», «Вивчення...»;
·         формулювати образну назву — у науковому стилі вона має зовсім інші функції;
·         формулювати назву у формі запитання або як перелік проблем, що будуть висвітлені у роботі;
·         перевантажувати назву словами іншомовного походження.
3. Об’єкт і предмет дослідження
Запропонуйте учню відповісти на запитання:
·         Що я вивчатиму? — це допоможе йому чітко з’ясувати об’єкт дослідження.
·         Який аспект об’єкта я розглядатиму? (Які властивості об’єкта, функції тощо?) — це дасть змогу встановити предмет дослідження.
Зверніть увагу учня на те, що в одному об’єкті, залежно від поставленої мети, можна виділити декілька предметів дослідження.
4. Мета і завдання
Мета має відповідати назві роботи. Між метою і результатом дослідження має бути тісний зв’язок, адже поставленої у науково-дослідницькій роботі мети необхідно досягти обов’язково. Мету слід конкретизувати завданнями (як правило, їх чотири-п’ять). Аби правильно сформулювати завдання, запропонуйте учню дослідити, наскільки вивчено відповідну проблему в науці, зокрема з’ясувати:
·         відоме — Що зроблено до мого дослідження?
·         дискусійне — Що є суперечливим?
·         те, що потребує подальшого дослідження — Що маю зробити я?
5. Джерела інформації
Запропонуйте учню використовувати різні способи пошуку джерел інформації:
·         електронні ресурси;
·         посібники, каталоги і картотеки бібліотек при школах та вишах тощо.
Зверніть увагу учня на те, що на етапі вивчення літератури можна більш конкретно визначити напрями та основні розділи дослідження.
Порадьте учню:
·         вести конспект — це дасть змогу без особливих труднощів знайти потрібні матеріали тоді, коли вони знадобляться.
·         робити на картках бібліографічні виписки з літературних джерел, вести картотеку. Вона, на відміну від записів у зошиті, дає змогу контролювати повноту добору літератури з кожного розділу науково-дослідницької роботи, швидше знаходити необхідні записи, а отже — раціональніше використовувати час.
6. Попередній план
План — це перелік найважливіших питань, які потрібно висвітлити у ході пошукової діяльності. Що докладнішим він буде, то легше визначити основні напрями роботи. Необхідно пам’ятати: логічно складений план структурує, упорядковує роботу, а тому є запорукою успішного розкриття теми. Простежте, аби у плані учень вказав календарні терміни виконання науково-дослідницької роботи і дотримувався їх.
7. Дослідження
Цей етап є одним з найскладніших для учнів. Під час проведення дослідження вони стикаються з численними труднощами, пов’язаними зі стилем викладу, формулюванням своїх думок, оформленням роботи тощо. Як результат — науково-дослідницька робота може містити недоліки, що знижують її якість. Утім учень може уникнути їх, якщо науковий керівник вчасно застереже його.


Типові недоліки науково-дослідницьких робіт:
·         реферативно-описовий характер;
·         безсистемність викладу;
·         неповнота розкриття теми (трапляється у разі, коли тема сформульована занадто широко і учень не у змозі її осягнути й дослідити);
·         відхилення від теми дослідження;
·         відсутність посилань на використані джерела;
·         недотримання наукового стилю викладу;
·         відсутність висновків, які логічно випливали б із проведеного дослідження;
·         наявність пунктуаційних та стилістичних помилок, недоліки слововживання тощо.
8. Висновки та рекомендації
Висновки науково-дослідницької роботи мають відповідати меті та завданням дослідження. Формулюючи висновки, учень має:
·         наголосити на важливості отриманого наукового здобутку;
·         викласти рекомендації щодо використання одержаних результатів;
·         вказати на перспективи подальших досліджень та аспекти, що залишилися недослідженими.
9. Оформлення роботи
Будь-яка наукова робота, у тому числі науково-дослідницька, має містити обов’язкові елементи.
Титульний аркуш, на якому слід зазначити таку інформацію:
·         назва Міністерства освіти і науки України, навчального закладу, у якому виконана науково-дослідницька робота;
·         назва науково-дослідницької роботи;
·         відомості про автора (прізвище, ім’я, по батькові, домашня адреса, контактний телефон);
·         відомості про педагогічного (наукового) керівника.
Тези (обсяг — до однієї сторінки). У них подають стислу характеристику всієї науково-дослідницької роботи з визначенням її основної мети, актуальності та завдань. Крім того, у тезах коротко викладають результати проведеної роботи.
Зміст. Фактично це план науково-дослідницької роботи, що відображає суть поставленої проблеми, структуру та логіку дослідження. Зміст містить заголовки розділів, підрозділів, пунктів та номери їхніх початкових сторінок.
Вступ (обсяг — до 5% всієї роботи). У ньому необхідно:
·         чітко сформулювати мету дослідження та завдання, які необхідно розв’язати для досягнення поставленої мети;
·         розкрити новизну роботи, її практичне значення;
·         розкрити сутність і стан вивчення проблеми, яку розглядають, її значущість;
·         чітко визначити об’єкт і предмет дослідження;
·         вказати науковців, які досліджували обрану тему, їхні досягнення та питання, що потребують розв’язання.
Основна частина (обсяг — близько 90% роботи). Її умовно поділяють на теоретичну (методика дослідження) та експериментальну (хід дослідження та його результати) частини.
Висновки (до 5% усієї роботи). Зазвичай їх оформлюють як послідовно пронумеровані тези або суцільний текст, де інформацію подано описово.
Список використаних джерел.
Додатки. Зазвичай це формули і розрахунки, таблиці, графіки тощо.
10. Підготовка до захисту
Підготовка до захисту полягає у написанні тексту виступу (обсяг — 4-5 друкованих аркушів формату А4). Виступ має містити:
·         короткий переказ вступу із зазначенням актуальності, мети, новизни, предмета і об’єкта дослідження, а також аналізом останніх публікацій;
·         стислий тезовий виклад змісту науково-дослідницької роботи, ходу дослідження;
·         висновки — рекомендації щодо використання результатів дослідження та перспективи подальших досліджень.

Немає коментарів:

Дописати коментар